söndag, oktober 16, 2011

Hässelbyloppet 2011

Bakgrund: mitt ursprungliga syfte med loppet var att försöka slå min förra tid på milen. Hässelbyloppets bana sades vara flack och lättsprungen (ganska...) och att komma under 55 min kändes som ett rimligt mål efter 56:44 på Milspåret i maj.

Tyvärr blev inte uppladdningen som planerat eftersom jag missade 5-6 veckors träning pga semester och rygg(ålders)krämpor. Nytt mål blev istället att göra ytterligare ett bra lopp rent mentalt. Inte tvivla och inte vika ner mig, bara se det som vilket träningspass som helst, i ett tempo som kändes bra men lite utmanande.

Genomförande: jag var duktig! Positivt inställd före, bra kämparglöd under loppet och en finfin avslutningsspurt. Ingenting att anmärka på alls. Tiden blev 58:14, ett snitt på 5:44 min/km.

Trots att jag är väldigt nöjd med min insats är jag besviken på tiden. Tyckte den borde varit bättre, jag förtjänade bättre. Men jag ska försöka att inte gräma mig för mycket och istället komma ihåg att alla rekordförsök var nedlagda och att uppladdningen i veckan var därefter. T ex dubbelpass träning i fredags (varav ett pass löpning) och Longhornmiddag igår. Så med detta i beaktande framstår jag som ännu bättre idag.

Efter målgången var jag extremt hungrig och petade i mig två bananer, tre glas vatten, två nöt/müslibars, en fruktguck, en smoothie och en Powerade. Toppade detta med McNuggetsmeny på vägen hem. Gick nog inte minus på det här träningspasset direkt. Inte var det så gott heller, bortsett från vattnet och colan.

Slutsats: för att komma ner i samma tid som på Milspåret behöver jag kapa blott 4 s/km. Helt genomförbart. Kanske går att ordna med bättre förberedelser veckan före bara. För att komma under 55 min behöver jag kapa 14 s/km. Känns också genomförbart med bättre disciplin i intervallträningen och mer regelbunden träning med lite högre intensitet än de bekvämlighetsjoggar jag oftast ägnar mig åt. Jag känner mig försiktigt positiv inför kommande utmaningar.

Avslutningsord: jag gjorde ett bra lopp idag. Långsamt, men bra. Heja mig!!!

2 kommentarer:

Gunnika sa...

Jag tyckte du var grymt duktig! Jag är väldigt nöjd med din insats! :)

Sara J. sa...

Bra jobbat, du höll dig till planen fast med guldstjärna i kanten. :)