söndag, augusti 12, 2012

Ångaloppet - en orgie i berg och sjögräs




Alltså, jag och Lindad är inte vanligt bra. Idag har vi varit med i Ångaloppet, ca 23 km löpning och 2 km simning fördelat på 24 simsträckor på 40-200 meter. Längsta löpsträckan var ca 7 km. Banan gick över stock och sten, mestadels i obanad terräng, upp på berg (jag skojar inte) och ner på andra sidan. Hala klippor och smala små stigar. Mjölksyra DeLuxe!

Första varvet gick runt en liten sjö (kan den ha hetat Ången?) och bestod av tre simsträckor och mycket löpning. Sjögräs och djävulskap i vattnet gjorde första sträckan ganska ångestfylld men sedan gick det över. Jag kanske är botad mot min sjögräsfobi? Ungefär 21 grader i vattnet.

Sedan varvade vi vid Ånga Gård och gav oss ut på det så kallade havsvarvet. Här hade vi alltså 21 simsträckor kvar att se fram emot. Vattnet hade en temperatur på ca 17 grader och det var chock-kallt när vi hoppade i, men sen gick det faktiskt bra och kändes inte kallt alls.

Simning är inte direkt min paradgren och andra varvet var lite kämpigt. Kändes som om jag tog i för kung och fosterland i varje simtag men kom knappt framåt alls. Trots det hade jag en grym inställning och allt jag tänkte på var att varje simtag trots allt tog mig närmare andra sidan och att det sedan var en sträcka mindre kvar att simma. Är mäkta imponerad av mig själv - Fröken Expert-på-negativa-tankar-och-undrar-när-man-får-ge-upp.

Tack vare att det hände saker hela tiden så gick tiden fort. Upp och ner ur vattnet, springa över någon liten bergig ö, ner i vattnet igen och så vidare... Det var jobbigt och jag var väldigt trött på slutet, men jag var trött på ett skönt sätt. Inte som efter marathon där det känns som att tröttheten mest består av förslitningsskador av den monotona löprörelsen, utan mer i form av total utmattning fördelad över hela kroppen. Grymt! 4 timmar och 7 minuter behövde vi för loppet, vilket var ungefär vad vi gissade att det skulle ta.

Lindad och jag peppade varandra riktigt bra och hon drog mig i simningen och jag henne i löpningen. Lite oväntat, men så var det idag. Över bergsknallarna på havsvarvet turades vi nog om att dra. Nästa gång (klart det blir en nästa gång!) kanske det ser annorlunda ut. En viktig poäng är att vi båda hade jätteroligt idag, hela tiden! Det var ett fantastiskt lopp!

Kläder och skor funkade perfekt. Verkar inte ha fått skavsår någonstans och jag var inte alls störd av de blöta kläderna i löpningen och blev inte kall av dem förrän vi kom i mål. Men då var jag så upprymd att jag inte tänkte så mycket på det.

En enda liten sak var negativ och det var att jag sträckte min vänstra vad på agilityn igår och hade ont i den under hela loppet. Kunde inte trycka ifrån ordentligt uppför och den blev stel efter varje simsträcka. Funkade bättre i de längre löpsträckorna men gjorde fortfarande ont. Dessutom har jag fått ont i min högerfot igen, som nästan var helt bra innan loppet.

Men gissa vad? Jag bryr mig inte. Det var SÅ värt det. Shit vad kul!

2 kommentarer:

Gunnika sa...

Starkt jobbat! Stolt är jag över dig! :)

eva marie sa...

Grattis till pinnar och uppflytt och ett fantastiskt roligt Ångalopp!! Får väl se om det blir det eller cykelvasan för oss nästa år :o)