lördag, juli 19, 2014

Arlanda Aquathlon





Nämen, en tredjeplats igen! Tillsammans med Lim i damklassen (motion) på Arlanda Aquathlon. Jag hoppar över de onödiga detaljerna även denna gång och njuter bara av att framgångarna börjar bli en vana. Joråsåatt....

Den tryckande värmen och stillastående luften i morse gjorde inte att jag direkt längtade efter att hoppa i min erotiska gummidräkt och köra swimrun. Men Arlanda Aquathlon var genrep för mig och Lim, Team InSahne, inför Amfibiemannen nästa vecka och därför ville jag köra med samma utrustning som jag kommer att göra då. Vilket innebar våtdräkt, paddlar, dolme, lina osv...

Vi simmade in i helvete bra. Så bra att jag kommer kunna leva på det rätt länge. Vi höll ett stabilt och jämnt tempo, utan att det kändes för högt. När jag såg tiderna efteråt så blev jag väldigt förvånad över farten. Vi var sjukt snabba! Det kan ju förklara varför jag var så fruktansvärt slut i armarna under sista sträckan.

Simningen var fördelad på fem simsträckor på mellan 440 och 830 meter enligt gps:en. På två av sträckorna simmade vi genom ett femtiotal meter långt band av näckrosor som trasslade in sig i armar, fötter och prylar. Dessutom kletade sig näckrosbladen rätt över ansiktet så man inte såg något.

En av uppgångarna var på en såphal klippa och vid sista växlingen mellan simning och löpning var botten så dyig att det knappt gick att komma upp på fast mark. Det, i kombination med att Lim ofrivilligt pyntat sig med näckrosor, ledde till en del fnitter. Swimrun när det är som bäst!

Löpningen gjorde vi kanske inte jättebra, förutom första sträckan. Banan var kuperad och trots att vi gick i alla brantare backar så hade jag fruktansvärd mjölksyra i benen större delen av tiden. (Mental note - premiärcykla inte dagen före ett lopp.) Så kilometertiderna i löpningen är verkligen inget att skryta med, men vi kämpade på och vi tog oss runt. Lyckades dessutom springa fel ett par gånger när vi glömde hålla koll på snitslarna. Tyckte i alla fall att vi klarade loppet med bravur och vi sprang i mål, precis när himlen öppnade sig och åskan mullrade i bakgrunden, efter totalt 2 timmar och 27 minuter.

I mål bjöds det på grillat, vilket trots att det ösregnade var väldigt trevligt. Stor eloge till de funktionärer som kämpade och serverade mat trots det minst sagt rikliga regnet. Där och då var första gången under dagen som jag kände att min klädsel var lämplig. Våtdräkt i hällregn är de nya galonisarna.

Swimrun är som alltid fantastiskt, Arlanda Aquathlon var en jättetrevlig tävling och jag är supernöjd med vår insats!

Inga kommentarer: