torsdag, november 26, 2015

Mål inför Medleys simutmaning och tankar kring prestationsångest


På lördag är det dags för Medleys simutmaning i Tyresö Aquarena. En blåbärssimtävling för nuvarande och tidigare crawlkurselever hos Medley. Jag är alldeles upprymd över vilken fantastisk möjlighet det här är att få prova på hur det går till vid en simtävling på bana. Och den är öppen för alla elever, från nybörjare till mer avancerade. Så härligt!

Samtidigt får man en elektronisk tid på 25, 50 och 100 meter frisim (eller vilka distanser man väljer att simma) för att kunna jämföra sig mot i framtiden, och resultatet läggs ut live. Utmaningen avslutas med lagkapp på 10x25 meter. Det ska bli sjukt jäkla roligt!

Jag har brottats med en del prestationsångest de senaste veckorna. Den grundar sig främst i att jag tror att alla mina kamraters universum kretsar kring mig och min prestation. Om jag stänger ute omvärlden känner jag bara glädje, lugn och förväntan inför lördagen, så stänga ute är vad jag försöker göra nu.

Även fast jag inte riktigt har hittat rätt i simningen under hösten så vet jag precis vad jag ska göra på lördag. I teorin. Det är en trygghet. Om jag får till simningen så kommer jag vara grym.

Det ligger nära till hands att komma med ursäkter för att andra ska sänka de förväntningar jag tror att de har på mig. Informera om att jag vaknade med nackspärr i morse, hänvisa till att axeln har strulat en del senaste tiden eller skylla på att jag sovit dåligt. Men jag vill inte göra det! Stoppa mig om jag försöker!

Jag vet vad jag har för förhoppningar på min simning, men också att jag inte kan göra mer än mitt bästa. Jag har försökt strukturera upp mina mål så här:

Godkänt:
göra alla starter uppifrån
25m under 19
50m under 40
100m under 1:40

Mycket väl godkänt:
25m under 17
50m under 36
100m under 1:34

Drömmål:
25m under 16
50m under 35
100m under 1:30

Det är svårt att gissa tider, men det här känns rätt bra. Jag känner mig inte helt säker på att jag klarar nivån för godkänt om jag har en dålig dag, men jag tror å andra sidan att mina drömmål är inom räckhåll om jag skulle råka briljera.

Satan vad spännande det ska bli! Jag inser att jag inte ens vet vad jag ska förvänta av mig själv. Men oavsett ovanstående så blir mitt stora fokus att hålla mig i en bubbla, njuta av varje sekund, simma så att jag blir ordentligt trött och ha roligt hela tiden! Åh, vad jag längtar!!!!

Inga kommentarer: