måndag, januari 04, 2016

Marocko dag 6 - The Wolf of Wall Street


Här händer det saker! Då syftar jag inte till att jag sov som en prinsessa i natt utan att jag till frukost åt helt utanför boxen. Och dessutom utan en tanke på det, tills Jonas påpekade att det var så. Enda möjliga fadäserna jag gjorde var att stoppa en bit rent smör i munnen i tron att det var ost, använda en vit och segt mjölkaktig dryck som yoghurt och att äta den helt fasta yoghurten som ost. Vet inte vad som var rätt och fel, men allt var gott utom smöret.

Ägnade några timmar efter frullen åt att göra absolut ingenting i solen på takterrassen innan vi begav oss till souken för lite seriös shopping.



Målet idag var att köpa en lampa och att kämpa hårt med prutandet. Den kombon blev en fulländad upplevelse som jag kallar The Lamp Experience. Riktlinjerna vi läste oss till innan var att man, mellan tumme och pekfinger, skulle erbjuda ungefär 10% av säljarens första bud och landa någonstans på en tredjedel av det.

Vi började med att ägna lång tid att titta på många olika marockanska lampklot i flera olika storlekar och mönster. Sen, när vi plötsligt hittade en med berbermönster som båda föll för, började vi förhandla om priset. Det var ett misstag. Förhandlingen borde startat tidigare. Vår orutin i The Lamp Expericence kostade oss kanske några kronor extra men det var också ett oväntat stort nöje att pruta. Jag hade sjukt kul, helt enkelt, och rolig underhållning är sällan gratis.

Försäljarens första bud var 4500 dh, jag bjöd 200. För att göra en lång historia kort så skakade vi, efter någon timmes stenhårda förhandlingar, hand på 850 dh, men då ska vi få en ny bottenplatta fixad till imorgon. Hoppas vi. Jonas spelade sin roll som uttråkad och lite upprörd make perfekt!


Efteråt var jag matt och lite svettig. The Lamp Experience hade verkligen spårat ur fullständigt och jag gick högre i pris än vad vi bestämt i förväg. Men lampan är superfin och vi är jättenöjda med vårt (blivande) köp. I slutändan är det alltid det viktigaste. Direkt efteråt gjorde jag dessutom en riktigt bra affär på en present till mamma så åtminstone för en kort stund fick jag känna mig som en slipad affärskvinna.



Souken (det är alltså marknaden) var inte alls som jag tänkt mig men jag älskade de små trånga gångarna med intensiva försäljare som sålde allt från kläder, krimskrams och lampor till kryddor, grönsaker, väskor och sandaler. En av upplevelserna är, enligt de flesta tipsen om Marrakesh, att gå vilse i souken. Det är garanterat inget problem. Ett större problem blir det att hitta tillbaka till en specifik affär, där man till exempel har köpt en lampa, om man skulle vilja det.

Middag åt vi på ett rätt sunkigt hak med utsikt över torget. Förutom trängseln i de enkla små restaurangerna så var det många människor som som stannade för att titta på olika jippon intill marknaden. Ett av de populäraste ståhejen verkade vara några män som dansade och sjöng, utklädda till kvinnor med heltäckande kläder och slöja. Jätteskoj.


Sedan traskade vi hem till tryggheten på hotellet där vi korkade upp en flaska complimentary rödvin framför den sprakande öppna spisen på rummet. Imorgon ska jag försöka att köpa en handväska för 50 dh. Absolut inte mer än 100.


Läs också:
Marocko dag 1 - Star Wars
Marocko dag 2 - Sagan om ringen
Marocko dag 3 - Historieätarna
Marocko dag 4 - Game of Thrones
Marocko dag 5 - Narnia
Marocko dag 7 - Singing in the rain
Marocko - lite allmänna tankar kring en fantastisk resa

Inga kommentarer: