tisdag, januari 05, 2016

Marocko dag 7 - Singing in the rain


Tvärstannade när vi klev ut genom hotellrumsdörren imorse. Den vetter mot en innergård som saknar tak och det marmorliknande golvet var misstänkt blött. Tittade upp mot himlen och insåg att det regnade. WTF! Det har inte regnat på tre månader i Marocko och så händer det på vår sista dag här. Upprörande.

Uppe vid frukosten växlade vi några ord med en ensam engelsk kvinna. Hon sa att det var en glädjens dag för många marockaner idag, då de var i desperat behov av regnet för att inte skördarna skulle bli förstörda. Vi tänkte på Mohammed och hans lilla by i Imlil, och hoppades att det regnade, eller snöade, även där.

Kvinnan vi pratade med visade sig sen vara Vanessa Branson, syster till Richard Branson och ägarinna till hotellet. Hon verkade väldigt sympatisk.

Eftersom vårt planerade förmiddagshäng i solen regnade inne så drog vi till souken och hämtade ut vår lampa. Det var inte fullt så enkelt som det låter, men till slut var alla parter nöjda och glada.


Marockaner dricker mycket te, gärna myntate i små glas. Teet ska hällas från hög höjd så att det skummar, då frigörs smakerna. De flesta marockaner verkar dessutom föredra att dricka det som en sockerlösning med minst tre sockerbitar i varje liten kopp.


Jag tror det där myntateet är en acquired taste. Den första koppen vi serverades här såg ut och smakade som om den var gjord på sumpvatten, antagligen true story. Därefter har det bara blivit bättre, och även fast jag hellre väljer svart te där det erbjuds så delade jag och Jontan på en kanna myntate på ett café i souken för att fira vårt lampköp.


Sen shoppade vi lite mer. Jag köpte en lite dyrare väska än planerat. Den var i läder (getskinn, vilket säljaren bevisade genom att elda på den - slutsats - om du är osäker på om någon är en get kan du kontrollera med en tändare) och jag gav 200 dh. Nästan omedelbart gick väskan sönder i dragkedjan, när jag försökte trycka i för mycket saker i den, men lika omedelbart fick jag den lagad i läderhantverksområdet. Och så köpte vi mössor, en till mig och en i present. Lunch åt vi på Terasse de Epices. Jättetrevligt!



Sen hängde vi på hotellet resten av eftermiddagen. Packade, fikade, drack ett glas vin, sov middagslur, läste och åt nötter.



Middagen, som vi åt på Maison de Arabic, var suveränt god. Det var en lite finare marockansk restaurang och smakerna var superba! Jag verkligen älskar maten här!!!

Restaurangen låg i en liten gränd och det kändes lite tveksamt att promenera dit längs tomma smågator på kvällen, trots att jag uppfattade det som ett fint område med marockanska mått mätt. Generellt så tror jag dock att det är ganska säkert så länge man håller sig i bra områden.

Imorgon åker vi hem.

Läs också:
Marocko dag 1 - Star Wars
Marocko dag 2 - Sagan om ringen
Marocko dag 3 - Historieätarna
Marocko dag 4 - Game of Thrones
Marocko dag 5 - Narnia
Marocko dag 6 - The Wolf of Wall Street
Marocko - lite allmänna tankar kring en fantastisk resa

Inga kommentarer: